Bukit Merah terletak berhampiran Tebuk Pancur, Gunung Semanggol Kuala Kurau dan Taiping di Daerah Kerian, Perak Darul Ridzuan. Nama
Bukit Merah tercetus apabila tanah bukit yang diterokai oleh peneroka
asal tadi berwarna merah. Salah seorang dari mereka telah mencangkul
tanah bukit itu dan terjumpa tanah merah dan akhirnya kawasan itu
dinamakan Bukit Merah sempena peristiwa itu.
Bukit Merah telah diterokai oleh enam orang iaitu Haji Omar, Tok Kasa, Tok Man Nor, Tok Leman, Tok Sulaiman dan Tok Manah yang dikatakan berasal dari Titi Serong. Pada ketika itu, tiada jalan raya mahupun jalan kereta api, yang ada cuma denai pejalan kaki dari Alor Pongsu ke Batu 2, Bukit Merah. Pada masa dahulu, Bukit Merah merupakan kawasan hutan kayu balak dan telah diterokai hingga akhirnya kawasan itu menjadi kawasan penanaman getah dan kawasan lembah dijadikan sawah padi
Sebuah empangan telah dibina disini dan menenggelamkan sebahagian kawasan ini dan menjadi tasik air tawar yang luas. Empangan Bukit Merah terletak di antara dua Daerah Kerian dan Daerah Larut Matang dan Selama. Telah dibina pada tahun 1906 dan siap pada tahun 1906. Keluasan kawasan tadahan Empangan Bukit Merah adalah 480 km persegi yang meliputi dua daerah iaitu Daerah Kerian dan Daerah Larut Matang dan Selama. Air disalurkan ke bendang secara graviti dari Empangan Bukit Merah (ibu bekalan) melalui Terusan Besar dan Terusan Selinsing. Terdapat enam buah pintu terbahagi kepada 4 buah pintu untukTerusan Titi Serong dan 2 buah pintu untuk Terusan Selinsing.
Bukit Merah telah diterokai oleh enam orang iaitu Haji Omar, Tok Kasa, Tok Man Nor, Tok Leman, Tok Sulaiman dan Tok Manah yang dikatakan berasal dari Titi Serong. Pada ketika itu, tiada jalan raya mahupun jalan kereta api, yang ada cuma denai pejalan kaki dari Alor Pongsu ke Batu 2, Bukit Merah. Pada masa dahulu, Bukit Merah merupakan kawasan hutan kayu balak dan telah diterokai hingga akhirnya kawasan itu menjadi kawasan penanaman getah dan kawasan lembah dijadikan sawah padi
Selepas Jepun menyerah
kalah, penduduk kampung mula membuka lebih banyak tanah baru di kawasan
ini. Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, semakin ramai orang luar
datang meneroka tanah hutan di Bukit Merah dan kebanyakannya berasal
dari negeri Kedah dan Perlis. Mereka membuka perkampungan mereka sendiri
di tepian jalan kereta api yang dikenali sebagai Kampung Kedah dan
Kampung Perlis. Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ Copy and WIN :
http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Selepas Jepun menyerah
kalah, penduduk kampung mula membuka lebih banyak tanah baru di kawasan
ini. Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, semakin ramai orang luar
datang meneroka tanah hutan di Bukit Merah dan kebanyakannya berasal
dari negeri Kedah dan Perlis. Mereka membuka perkampungan mereka sendiri
di tepian jalan kereta api yang dikenali sebagai Kampung Kedah dan
Kampung Perlis. Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ Copy and WIN :
http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Selepas Jepun menyerah
kalah, penduduk kampung mula membuka lebih banyak tanah baru di kawasan
ini. Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, semakin ramai orang luar
datang meneroka tanah hutan di Bukit Merah dan kebanyakannya berasal
dari negeri Kedah dan Perlis. Mereka membuka perkampungan mereka sendiri
di tepian jalan kereta api yang dikenali sebagai Kampung Kedah dan
Kampung Perlis. Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ Copy and WIN :
http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICBukit Merah telah diterokai oleh enam orang iaitu Haji Omar, Tok Kasa, Tok Man Nor, Tok Leman, Tok Sulaiman dan Tok Manah yang dikatakan berasal dari Titi Serong. Pada ketika itu, tiada jalan raya mahupun jalan kereta api, yang ada cuma denai pejalan kaki dari Alor Pongsu ke Batu 2, Bukit Merah. Pada masa dahulu, Bukit Merah merupakan kawasan hutan kayu balak dan telah diterokai hingga akhirnya kawasan itu menjadi kawasan penanaman getah dan kawasan lembah dijadikan sawah padi.
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICBukit Merah telah diterokai oleh enam orang iaitu Haji Omar, Tok Kasa, Tok Man Nor, Tok Leman, Tok Sulaiman dan Tok Manah yang dikatakan berasal dari Titi Serong. Pada ketika itu, tiada jalan raya mahupun jalan kereta api, yang ada cuma denai pejalan kaki dari Alor Pongsu ke Batu 2, Bukit Merah. Pada masa dahulu, Bukit Merah merupakan kawasan hutan kayu balak dan telah diterokai hingga akhirnya kawasan itu menjadi kawasan penanaman getah dan kawasan lembah dijadikan sawah padi.
Sebuah empangan telah dibina disini dan menenggelamkan sebahagian kawasan ini dan menjadi tasik air tawar yang luas. Empangan Bukit Merah terletak di antara dua Daerah Kerian dan Daerah Larut Matang dan Selama. Telah dibina pada tahun 1906 dan siap pada tahun 1906. Keluasan kawasan tadahan Empangan Bukit Merah adalah 480 km persegi yang meliputi dua daerah iaitu Daerah Kerian dan Daerah Larut Matang dan Selama. Air disalurkan ke bendang secara graviti dari Empangan Bukit Merah (ibu bekalan) melalui Terusan Besar dan Terusan Selinsing. Terdapat enam buah pintu terbahagi kepada 4 buah pintu untukTerusan Titi Serong dan 2 buah pintu untuk Terusan Selinsing.
Alor Limpah Selatan telah siap dibina pada tahun 1965. Terdapat 7 buah pintu. Alor Limpah Utara pula siap di bina pada tahun 1982 iaitu terdapat 2 buah pintu. Fungsi Alor Limpah Selatan dan Utara ialah untuk mengawal aras air dalam empangan supaya berada dalam keadaan yang selamat untuk empangan iaitu tidak melebihi empangan Bukit Merah sepanjang 4.7 km. Luas kawasan permukaan tasik ialah 40 km persegi. Kapasiti tasik dianggarkan 70 juta meter padu pada aras 28.50 kaki.
Pada masa itu, kereta api menjadi salah satu pengangkutan dan terdapat sebuah stesen kereta api di Bukit Merah. Penduduk menjual kayu balak melalui stesen kereta api ini. Setelah Jepun menyerah kalah, penduduk kampung ini membuka tanah baru. Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, ramai orang luar datang meneroka tanah hutan di Bukit Merah dan kebanyakan mereka datang dari Kedah dan Perlis.
Kereta api juga merupakan satu-satunya pengangkutan awam pada masa itu. Keunikan landasan keretapi inilah yang menjadi tarikan orang ramai ke Bukit Merah sekian lama kerana ianya dibina merentangi Tasik Bukit Merah selain daripada memancing pada masa itu. Bukit Merah juga adalah satu-satunya tempat di Malaysia, di mana landasan keretapi merentasi tasik. Jika melaluinya pada waktu senja, satu panorama yang menakjubkan akan dapat dilihat.
Kereta api juga
merupakan satunya pengangkutan awam pada masa itu. Keunikan landasan
keretapi inilah yang menjadi tarikan orang ramai ke Bukit Merah sekian
lama kerana ianya dibina merentangi Tasik Bukit Merah selain daripada
memancing pada masa itu. Bukit Merah juga adalah satu-satunya tempat di
Malaysia, dimana landasan keretapi merentasi tasik. Jika melaluinya pada
waktu senja, satu panorama yang menakjubkan akan dapat lihat. Copy and
WIN : http://ow.ly/KNICZ Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZKereta api juga merupakan satunya pengangkutan awam pada masa itu. Keunikan landasan keretapi inilah yang menjadi tarikan orang ramai ke Bukit Merah sekian lama kerana ianya dibina merentangi Tasik Bukit Merah selain daripada memancing pada masa itu. Bukit Merah juga adalah satu-satunya tempat di Malaysia, dimana landasan keretapi merentasi tasik. Jika melaluinya pada waktu senja, satu panorama yang menakjubkan akan dapat lihat.
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZKereta api juga merupakan satunya pengangkutan awam pada masa itu. Keunikan landasan keretapi inilah yang menjadi tarikan orang ramai ke Bukit Merah sekian lama kerana ianya dibina merentangi Tasik Bukit Merah selain daripada memancing pada masa itu. Bukit Merah juga adalah satu-satunya tempat di Malaysia, dimana landasan keretapi merentasi tasik. Jika melaluinya pada waktu senja, satu panorama yang menakjubkan akan dapat lihat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan